dinsdag 15 juli 2014

Foodblog event juli: Cantuccini


Of ik het nu gedroomd heb of daadwerkelijk heb gezien, ik weet het niet. In in ieder geval bestaat er in m'n dromen of in het echt een blog waarop recepten staan voor koekjes van over de hele wereld. Deze blog komt in de richting, maar is niet meer zo actief geloof ik. Fantastisch lijkt me dat. Chewy American cookies en Anzac biscuit uit Australie. Natuurlijk de Nederlandse stroopwafels, maar ook koekjes uit een land waarvan ik amper weet waar het ligt. Wie weet, ooit...

Voor het foodblog event van de maand juli moet er iets gemaakt worden met noten. Al een tijdje ben ik van plan om zelf cantuccini te maken. Italiaanse amandelkoekjes afkomstig uit Toscane die twee keer worden gebakken. In dit koekje zit geen boter, waardoor het niet uit elkaar valt als je het in de koffie of drank doopt.

Het basisrecept heb ik afgekeken van Cees Holtkamp. Bij gebrek aan genoeg amandelen heb ik pistachenoten toegevoegd. Dit is eigenlijk erg lekker en het past natuurlijk goed bij het thema van het foodblog event. Verder heb ik een limoen toegevoegd, omdat dit gewoon lekker is.



375 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel bakpoeder
375 gram suiker
Snufje zout
3 eieren
Eetlepel honing
Rasp van 1 citroen en 1 limoen
150 gram amandelen met het bruine velletje er nog om
150 gram pistachenoten

Het deeg wordt erg plakkerig. Een deegkrabber is handig. Zonder krabber maar met vieze handen lukt het ook.

Verwarm de oven voor op 180 graden ('normale' stand).

Meng het meel, bakpoeder, suiker en zout.
Voeg de eieren, honing, citroenrasp en limoenrasp toe.
Kneed het deeg goed door.
Voeg de amandelen en pistachenoten toe.
Kneed nog een keer door.

Maak twee platte worsten en leg dit op een bakplaat met bakpapier.
Bak deze worsten 15 minuten in de voorverwarmde oven.

Laat de worsten een paar minuten afkoelen.
Snijd de worsten in plakjes van ongeveer 2 cm.

Bak de koekjes nogmaals 10 minuten.

Bon appetit!



0 reacties:

Een reactie posten